بهروز میرزایی شیرمرد
تماس با من
پروفايل من
نويسنده (هاي) وبلاگ بهروز میرزایی شیرمرد
آرشيو وبلاگ
      وبلاگ رسمی بهروز میرزایی شیرمرد (روزنامه نگار مستقل)
بخشنامه غلط انداز وزارت کشور سد راه معرفی فرمانداران شایسته دولت تدبیر نويسنده: بهروز میرزایی شیرمرد - یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳٩٢

  بدون شک اشتباه وزارت کشور مثل غلط مشهود در دیکته مدیریت است و باید با لاک غلط گیر مدیران ارشد این وزارتخانه پاک شود.

جوان پرس/عبدالسلام معروفی:برنامه اساسی استانداران قبل از هر اقدام بعد از مراسم معارفه و شروع فعالیت معرفی گزینه های مورد وثوق برای تصدی مسوولیت های مختلف آن منطقه است  که یکی از همین مناصب حساس انتصاب فرمانداران و بخشداران است که در حال حاضر برخی از مسائل پیش رو باعث ایجاد مشکلات اساسی برای استانداران سراسر کشور از جمله استان آذربایجان غربی شده است .

 هر چند خود آقای مهندس سعادت هم از همان روز اول اعلام کرد که برای قلع و قمع و حذف نیروهای کارآمد دولت گذشته نیامده است و به رغم همه جوسازی ها و شیطنت ها تاکنون این مهم را به خوبی به اثبات رسانده که دنبال ایجاد آرامش و فعالیت در استان و ارتقای شاخصه های موجود است و در این مسیر از توان همه صاحبان حرف و فن بهره می گیرد ولی  ابلاغ  دو بخشنامه از سوی وزارت کشور باعث شده تا وی و تیم مشورتی استان برای معرفی و انتخاب فرمانداران با محدودیت ها و موانع زیادی دست وپنجه نرم کنند !

 دی ماه سال جاری بود که وزارت کشور طی بخشنامه ای انتصاب فرمانداران و بخشداران را به پرسنل رسمی این وزارت منوط کرد ،  بقول یکی از اساتید دانشگاه سرّی است که هنوز رمزگشایی نشده و فقط در مقام مقایسه باید تأکید کرد که این بخشنامه برای وزارت کشور که دارای گرایش های اجرایی به تنوع همه دستگاههای اجرایی است، شبیه این است که مثلاً صدا و سیما هم به عنوان یک نهاد فراسازمانی ، بخشنامه کند که کارشناسان برنامه های تخصصی بایستی از خود صدا و سیما باشند و به عبارتی صدا و سیما حق استفاده از اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه را ندارد


حال ۲ ماه از ان تاریخ نگذشته ، یک بخشنامه داخلی دیگر هم بر آن اضافه شد ، مبنی بر اینکه گزینه های معرفی برای تصدی پست فرمانداران دارای رشته های مرتبط با حوزه سیاسی و امور بین الملل باشند وهمچنین گزینه با مدرک تحصیلی لیسانس حداکثر ۱۵ سال و فوق لیسانس هم حداکثر ۱۸ سال سابقه لحاظ می شود ؟!!!!

فارغ از همه نکات مثبت و منفی این بخشنامه ها بایستی گفت ؛ آیا آنها بر اساس برآوردهای کارشناسی تنظیم شده و یا صرفاً برای توسعه محبوبیت درون وزارتی مدیران ارشد  واعمال فشار مدیران گذشته و کارشناسان ذینفوذ است !

برای نگارنده و کارشناسان امر و حتی افکار عمومی و صاحبان ایده معلوم نیست، اما همین قدر باید تأکید کرد که همواره وزارت کشور از کمبود توانمندان مدیریتی نالان بوده و در سطوح تعریف شده ای، دولتها را متقاعد به موافقت با مأمور شدن نیروهای توانمند سایر دستگاههای اجرایی نموده و خودشان را از این سرمایه های گرانقدر که اتفاقاً بیش از نیمی از مدیران این وزارتخانه را شامل می گردید، محروم نمی کرد !

هم اکنون و در ارزیابی های اولیه هم می توان تنگناها و کندی مشهود مدیران ارشد را در انتخاب افراد توانمند برای فرمانداری ها و بخشداری ها به وضوح مشاهده کرد و عیب این بخشنامه زمانی بروز می کند که ما شاهد اُفت سطح مدیریتی از همین سطحی باشیم که متأسفانه بخاطر فقدان مطلوبیت کافی ،  در انتخابات ۲۴ خرداد به طیف دیگری رأی داده شد تا وضعیت جامعه از حالت موجود به حالت مطلوب بهبود یابد و حالا با اینگونه بخشنامه ها آیا این تغییر امیدوارکننده اتفاق می افتد یا خیر؟! باید آینده را به ارزیابی نشست ! همچنین افرادی که در پست های مختلف وزارتی کشور بکار گمارده شده اند منتصب به دولت گذشته و خارج از طیف موجود می باشند که در طول ۸ سال اخیر جذب سیستم وزارت کشور شده و در مناصب سیاسی مشغول شده اند !

 

 بدون شک اشتباه وزارت کشور مثل غلط مشهود در دیکته مدیریت است و باید با لاک غلط گیر مدیران ارشد این وزارتخانه پاک شود و از مسوولان دولت تدبیر انتظار می رود با تجدید نظر در این بخشنامه راه را برای ورود مدیران توانمند و از جنس خود دولت باز نموده و کمک کنند تا امید مردم به یاس تبدیل نشود.

هر چند کسی نمی تواند فراوزارتی بودن وزارت کشور را حداقل در استانها و شهرستانها و بخش ها انکار کند و مثلاً استاندار را با مدیرکل راه و شهرسازی یکی دانسته و یا فرماندار را با رئیس اداره گاز برابر بپندارد و همینطور بخشدار را رئیس نمایندگی یک اداره یکسان فرض کند و هر فرد مبتدی و نوآموز هم پس از گذشت چند صباح می تواند برتری و اشرافیت مدیریت اجرایی استانها و شهرستانها را بر سایر جلوه های مدیریتی لمس کند، چرا که نمایندگی های وزارت کشور، مثلاً استاندار، فراتر از مدیریت استانداری، فرماندار، فراتر از مدیریت فرمانداری و بخشدار فراتر از مدیریت بخشداری عمل کرده و باید همه سازمانها و ادارات را مدیریت کنند و از این لحاظ توانمندترین های یک محیط از هر سازمانی که باشند، بایستی در رأس این مجموعه مستقر شوند !

 

وزارت کشور باید از این خواسته‌اش برای انتخاب فرمانداران و بخشداران عدول کند

 

مهندس ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با آرمان  در این خصوص اعلام کرده ؛ وزارت کشور به استانداران فشار آورد  و آنها را مجبور به انتخاب فرمانداران و بخشداران از بین پرسنل وزارت کشور کرده است. در حال حاضر و در شرایط فعلی، اکثر استانداران گرفتار هستند چرا که اکثریت پرسنل وزارت کشور در حال حاضر توسط آقای احمدی‌نژاد و تیم ایشان استخدام شده‌اند بنابراین طبیعی است که آنها به تفکر و رویکرد آقای احمدی‌نژاد وفادار بمانند. در شرایط فعلی مردم انتظار دارند که رئیس‌جمهور منتخب سیاست‌های اعلامی خودش را عملی کند ولی انتخاب فرمانداران و بخشداران که مجری سیاست‌های دولت یازدهم هستند، از بین افراد نزدیک به طرز تفکر آقای احمدی‌نژاد قابل تامل است. اینجا باید یک اعتراف کرد و آن این است که دولت یازدهم و وزارت کشور این دولت مقصر هستند چراکه این دولت نباید مجریان و کارگزارانش را از میان کسانی انتخاب کند که هیچ نزدیکی فکری با دولت یازدهم ندارند. به‌یک معنا می‌توان گفت انتخاب‌های دولت‌های نهم و دهم براساس رویکرد اصولگرایی بوده است. باید وزارت کشور دست استانداران را برای انتخاب پرسنل نزدیک به خود باز بگذارد. آقای احمدی‌نژاد اکثریت پرسنل قبلی را از وزارت کشور بیرون و در طی دو دولت نهم و دهم نیروهای همفکر خود را در این وزارتخانه مشغول به کار کرد. متاسفانه شنیده می‌شود وزارت کشور طی بخشنامه‌ای از استانداران خواسته است فقط از نیروهای مستخدم در این وزارتخانه برای تصدی فرمانداری و بخشداری در هر شهرستانی استفاده کنند. این جا این سوال پیش می‌آید که آیا نباید یک استاندار اختیار انتخاب معاونان خود را از میان نیروهای همفکر و همسو با خود داشته باشد؟ شما حساب کنید؛ در حال حاضر حدود ۵۰۰ فرماندار و حدود ۱۵۰۰ نفر بخشدار را استانداران باید از میان نیروهایی انتخاب کنند که هیچ همسویی با آنها ندارد. از این میان، حدود ۲۰۰۰ نفر مدیر در دولت یازدهم به کار گرفته می‌شوند که وابسته به آقای احمدی‌نژاد یا همسو با سیاست‌های ایشان هستند. البته نباید فراموش کرد که دولت در این‌گونه عقب‌نشینی‌ها‌ و مجبور کردن استانداران به تبعیت از یک بخشنامه مقصر است. دولت و وزارت کشور اگر می‌خواهند که سیاست‌ها و شعارهایشان عملی شود، باید در سیاست‌هایی که تا امروز داشته و بدان عمل می‌کردند، تجدید نظر کنند. باید ادعا کرد که فرمانداران و بخشداران هستند که سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دولت را اجرایی می‌کنند. در بسیاری از وزارتخانه‌ها و به‌خصوص سازمان برنامه و بودجه، آقای احمدی‌نژاد نیروهای همراستا با سیاست‌های خود را جایگزین نیروهای قبلی کرده است. اکنون دولت یازدهم باید با نیروهایی کار کند و کشور را به جلو ببرد که همفکر و هم راستا با سیاست‌های دولت نیستند. آیا نباید یک استاندار یا وزیر حق این را داشته باشد که از مدیران همسو با خودش استفاده کند؟

 

 وی با اشاره به اینکه جریان دولت احمدی‌نژاد در بدنه دولت تدبیر نفوذ کرده ، تاکید کرد : در حال حاضر صدای دستگاه‌های اجرایی درآمده است. آنها معتقدند که این مدیران جزو افراد وفادار به آقای احمدی‌نژاد و خط فکری ایشان هستند. آقای روحانی قطعا نمی‌تواند با این افراد، امور اجرایی کشور را بهبود بخشد. به اذعان برخی تحلیلگران، آقای روحانی هر اندازه هم که بخواهد، گذشت کند و کوتاه بیاید، این افراد چون از صمیم قلبشان به طرز تفکر دیگری اعتقاد دارند، نمی‌توانند شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور یازدهم را عملی کنند. بی‌تردید برنامه‌های دکتر روحانی و رویکرد دولت یازدهم توسط نیروهای وابسته به طرز تفکر احمدی‌نژاد و اصولگرایان عملی نخواهد شد.

 

 ترکان اضافه کرد؛ باید یک نکته‌ای را عنوان کنم و آن این است که آقای احمدی‌نژاد نیامده بود که هشت سال رئیس‌جمهور شود و سپس برود. ایشان بدنه دولت قبل خود را بیرون ریخت و افراد جدید را که همسو با تفکرش بود، به روی کار آورد. ایشان فکر می‌کرد که به واسطه این انتخاب‌ها، بدنه دولت را در اختیار گرفته و از آن طریق به همفکرانش کمک می‌کند تا دولت بعدی را در اختیار بگیرند. آنها فکر می‌کردند که حداقل ۲۰ سال در دولت خواهند ماند. البته باید اذعان داشت با حضور چنین تفکری، هرگونه تغییر ولو بسیار کوچک در مجموعه نهادهای دولتی سریعا صدای حامیان آنها را درخواهد آورد. دکتر روحانی که از آغاز فعالیتش در نظر داشت که بیشترین تعامل را با نیروهای موجود داشته باشد، تصمیم گرفت از آن مجموعه نیروها استفاده کند اما باید به یک نکته اذعان کرد و آن این است که برخی از سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت یازدهم تا به امروز به دلیل وجود نیروهای غیر همفکر و همسو به درستی اجرا نشده است. ممکن است در شاهرگ‌های خود دولت،تصمیمی اتخاذ شود اما برخی از این تصمیمات در مویرگ‌ها به مرحله اجرا نزدیک نمی‌شود. به همین دلیل هم دولت اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

 

 ترکان سیاست وزارت کشور در این شرایط را اینگونه اعلام کرد ؛ این کار باید پس از دولتی انجام می‌شد که روند منطقی را دنبال می‌کرد. بخشنامه‌ای که استانداران را در انتخاب‌هایشان محدود می‌کند، هیچ کمکی به دولت نخواهد کرد. وزارت کشور باید از این خواسته‌اش برای انتخاب فرمانداران و بخشداران عدول کند و خودشان را به دردسر‌های بعدی نیندازند.

  با این اوصاف و احوال تأکید می گردد که البته این بخشنامه زمانی می تواند کارآمد و مفید باشد که وزارت کشور با یک کار میدانی، قابلیت مدیریتی این وزارتخانه را ارزیابی و اعلام کرده تا نگرانی های موجود ذهنی  طرفداران دولت و هواداران واقعی  دولت تدبیر را مرتفع کند ، چرا که فرماندار و بخشدار مثل استاندار بخاطر همان جایگاه ارشدی در بین سایر مدیران، باید قابلیت مدیریت ارشدی نیز داشته باشند تا خدای ناکرده مدیریت جامعه به استثناء وزارت کشوری های توانمند و امتحان پس داده ای که از نزدیک آنها را می شناسیم و به توانایی آنها ایمان داریم، دستخوش ناتوانی های احتمالی کسانی نگردد که بخواهند از صدقه سری سهمیه انحصاری و  کوپنی یک بخشنامه، مسئولیت تعاونی به دست آورند و عملا هیچگونه تغییر در سیستام مدیریتی سیاسی کشور صورت نگیرد و آینده به مخاطره بیفتد !

   وهمچنین با توجه به رای اعتماد مردم به دولت تدبیر این مساله نمود پیدا می کند که  نیروهای تاثیرگذار دولت گذشته به اندازه ای در بدنه کارشناسی وزارت کشور نفوذ پیدا کرده اند که دست دولت تدبیر و امید به آن نمی رسد و اینکه با این روند برای انتخابات آینده هم باید برگی دیگر نوشت. مگر آنکه طرحی نو درانداخته و مدیران ارشد این وزارتخانه و منصوبین دولت تدبیر نسبت به اصلاح این مهم  گام بردارند و یا با یک تصمیم کارشناسی و معقول نسبت به انتصاب مدیران اسبق سیستم وزارتی همت گمارند.

 بالاخره هر آنچه که باشد مسیر سخت و ناهمواری پیش روی استانداران ، معاونین سیاسی و تیم مشورتی از جمله استان آذربایجان غربی و برای آقای شیخ الرئیس و همکارانش برای انتخاب افراد  شایسته و کارآمد برای این حوزه ها  متصور است.

  نظرات ()
مطالب اخير بار رکود بر دوش نمایندگان مجلس دهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استخدام می نماید برخورد سلبی درجمع آوری عرضه قلیان‌ها کارساز نیست استیضاح هیچ وزیری در فراکسیون امید منتفی نیست جوابیه معاون فرماندار تکاب به یک مطلب نمی‌توان با هدف بی‌خبر ماندن مردم، به سانسور روی آورد فرماندار با عباسی چه می کند...؟ سلامی دوباره.... واکنش دکتر هاشمی به شایعات الحاق دانشگاه آزاد تکاب به میاندوآب، تضعیف جایگاه تکاب و تشدید وابستگی
دوستان من دل نوشته های من (سنبله برنجی) وبلاگ شخصی عباس حسین پور شورای اسلامی تخت سلیمان وبلاگ طرفداران سلیمی نیا پایگاه خبری وتحلیلی مفید پایگاه اطلاع رسانی شیز تکاب شهر گمشده ارومیه مجله ی انگلیسی تکاب هیات کوهنوردی تکاب رضا دشتی برنجه rohollahmirzaee شورای شهر تکاب اعتدال نیوز-تکاب English Center بانك كتاب ميلاد فرمانداری تکاب شهاب کامپیوتر طبیعت تکاب یاشار گوهری آبشار قینرجه برتر از گوهر ترنج خاتون ارومیه نیوز تکاب آیسان تکاب اخگر فاش آنلاین آوای تکاب عصر ایران کرد پرس تخت نیوز باران امید آینانیوز تابناک ورزش ايراني پرتال زيگور طراح قالب