اصلاحات و آموزش و پرورش مردمی

وقتی که آموزش و پرورش محتوای غنی و اصیل و حقیقی را در اختیار دانش آموز قرار ندهد او در بیرون مدرسه به آن دسترسی پیدا می‏کند و از همین جا دچار تعارض شده و تأثیرگذاری آموزش و پرورش با بحران مواجه می‏ شود حتی تأثیرات معکوس بر جا می‏گذارد

بنابراین آموزش و پرورش وقتی اصلاح می‏ شود که تصور اصلاحی از دولت و حکومت جایگزین تصور دیگر یعنی دولت هدایتگر شود، در این صورت شکاف میان دولت ـ ملت از میان می‏ رود و به تبع آن شکاف میان مدرسه و خانواده و اجتماع با حکومت و اجزای آن ،از جمله آموزش و پرورش کم می‏ شود یا از میان می‏رود، و نخبگان مورد پذیرش جامعه، عهده‏ دار آموزش و پرورش می‏ شوند و این نهاد در جایگاه واقعی خود قرار می‏ گیرد. متأسفانه در حال حاضر شکاف میان مدرسه و جامعه چنان عمیق است که انتظار نمی‏ رود در کوتاه‌مدت بتوان آن را جبران کرد در چنین وضعی چگونه می‏توان به کارکرد اجتماعی شدن دانش ‏آموز در مدرسه امیدوار بود، نقص در نظام آموزش و پرورش ما موجب شکاف نسلی هم شده است، به نحوی که نسل امروز با زبان نسل دیروز آشنا نیست، و درکی از تجربیات گذشته ندارد، بخشی از این وضعیت محصول نظام آموزش تحمیلی غیرواقعگرایانه است

از سوی دیگر در نظام آموزشی ما به مسایل مبرم و حیاتی جامعه ایران توجه چندانی نمی‏ شود، رفتار و حقوق شهروندی، تساهل و مدارا در جامعه و خانواده؛ نقد و انتقادپذیری و مرز آزادی بیان، فرهنگ مشارکت و... آشنایی با این موارد که تماماً مخل نگرش اولیه و هدایتگرانه از دولت است در نظام آموزشی دولت هدایتگر مغفول مانده به همین دلیل نظام موجود نه تنها کارکردی نیست، بلکه به یک معنای روشن غیر کارکردی نیز است

 آیا آموزش و پرورش باید تابع اصلاحات باشد؟

 آموزش و پرورش بنیان و اساس اصلاحات است ولی امکان این کار علی‏ القاعده باید در سیاست و حکومت بوجود آید، و تا وقتی که قدرت به جایگاه واقعی خود که همان تصویر اصلاحاتی از دولت است نرسد، امکان بروز اصلاحات را در ساختار آموزش و پرورش نمی‏دهد.

نظام آموزش و پرورش ما در حال حاضر غیر کارکردی است، حتی می‏توان گفت ضد کارکردی است و هر چه را که به دانش‏ آموز یاد می‏ دهد، او خلاف آن را می‏ پذیرد! که این امر محصول دخالت بی‌حد و حصر حکومت در این زمینه است. اگر چه اصلاحات سیاسی مقدم بر اصلاحات در آموزش و پرورش است، ولی این امر به معنای دست روی دست گذاشتن نیست، تا آنجا که امکان دارد باید شروع کرد و این شکاف عمیق میان آموزش و پرورش و جامعه را از میان برداشت، باید محتوای کتب آموزشی بویژه ادبیات، تاریخ و کتب اجتماعی را تغییر داد، نقش نخبگان هر کدام را در تدوین آنها بیشتر کرد، آزادی عمل بیشتری برای معلمان در گزینش و آموزش قایل شد، فضای بازتری را برای دانش ‏آموزان ایجاد کرد

آموزش و پرورش مردمی یعنی این که نخبگان ما کتاب‌ها را بنویسند، حقیقت گفته شود، فشار بر دانش‏آموز و معلم برداشته شود. کنترل دانش‏آموز از شکل کلاسیک و سنتی خارج شود، نهادهای مدنی دانش‏آموزی و معلمی تشکیل و تقویت شود.

/ 6 نظر / 3 بازدید
گوهر

دوست داشتیم مقاله ی رو بخونیم که به قلم توانای شما نگاشته شده . به هر حال مطالعه ی این مطلب برای بنده که در رشته ی مدیریت آموزشی تحصیل می کنم خالی از لطف نبود . از همین جا روز معلم رو به تمامی معلمان و اساتید تبریک می گم .

آموزگار

با سلام خدمت شیرمرد عزیز،برادر بزرگوارم مطلب زیبای شما را خواندم دست مریزاد .هرچند که سعی کرده اید به قول خودتان بغض های فرو خورده معلمان را بیان کنید اما چون شما بیرون از مجموعه آ پ هستید شاید اشراف کامل نداشته باشید گلایه هایی دارم شاید درست نباشم عنوان کنم اما تا همین حد بگویم حرمت معلم در این اداره و سازمان آنگونه که باید حفظ نمی شود و ما هم اسیر یک لقمه نان مجبوریم تحمل کنیم

فرهاد

با سلام ،مطلبتان بسيار عالي بود .به قول مرحوم آل احمد .دربلاد نفت خيز آنهاييكه سبكند بالا مي آيند وبي فرهنگ ترين انسانها مديران فرهنگند .مصداق اين عبارت حكيمانه آموزش وپرورش منطقه خودمان است كه ضعيف ترين وكم سوادترين معلم ،مدير وتصميم گير جامعه بزرگ معلمان شده است .ودر كمال تاسف ،اعتدال دولت تبديل به اهمال شده وكماكان با گذشت ده ماه از انتخابات سينه دران دولت قبل همچنان فرمان مي رانند .

فرهاد

تحلیلی عالی و واقع بینانه است. اما....... سپاس از شما که این مطلب رو گذاشتید. آموزش و پرورش به دلیل ساختار خاص مدیریت شده از نهادهایی است که رو به قهقراست و به این زودی هم اصلاح نخواهد شد. اساس اصلاحات مدرسه و دانشگاه است که آن هم کاملا در قبضه قدرت است. پس وا اسفاااااااااا

سیداکبر موسوی همپا

دست مریزادآقا بهروز بسی لذت بردم

معبودی

خیلی جالبه اخیرا من داشتم با یکی دوتا از همسایه هام که معلمن صحبت میکردم میگفتن مردم بعضی از شکایات خصوصی خودشونو از معلما ن بجای دادگستری به حراست آموزش و پرورش میبرن